De afgelopen week heb ik één van de heftigste discussies gevolgd die er de afgelopen jaren op internet zijn gevoerd over muziekgebruik en piraterij. Het begon allemaal met een artikel van Emily White, een stagiaire van het Amerikaanse radiostation NPR. Zij verklaart dat ze geen behoefte heeft aan het bezitten van muziek. Toegang tot een Spotify-achtige catalogus op zoveel mogelijk apparaten, zodat ze overal en altijd van muziek kan genieten, dat is wat ze wil. Helemaal niets mis mee, zou je denken. In het artikel noemt Emily terloops dat ze meer dan 11.000 songs in haar iTunes bibliotheek heeft die ze op allerlei manieren bij elkaar heeft gesprokkeld. 15 CD’s gekocht, klein beetje downloaden en de rest verzameld met rippen en kopiëren van anderen. Ik denk dat velen zich hierin herkennen, niets schokkends leek mij. Nou, dat zag het Amerikaanse publiek wel even anders. De hele goegemeente viel over Emily heen. Schandalig! Muziek stelen! Ze moet ontslagen worden! Arme Emily werd volledig afgebrand. Lees de commentaren onder het artikel maar eens.

David Lowerly reageerde met een open brief aan Emily waarin hij haar op een nogal belerende manier uitlegt dat dergelijk gedrag enorm schadelijk is voor de artiesten en de muziek. Die “jeugd van tegenwoordig”!  Daarbij schuwt hij niet om de zelfmoord van twee bevriende muzikanten in verband te brengen met het “stelen van muziek” door Emily en haar generatie. Tot mijn verbazing kreeg dit artikel een enorme bijval van bekende en onbekende artiesten. In de commentaren op dit artikel komt jarenlang opgekropte onvrede tot uitbarsting, soms bijna huiveringwekkend.

Gelukkig zijn er wat tegengeluiden:

Is stealing music really the problem? (Jay Frank)

The David Lowery Screed (Bob Lefsetz)

In defense of Emily White (een andere Emily White)

In een commentaar op Digital Music News komt Debby Harry ( zou het de echte zijn?) met een rake opmerking:

Juist Debbie, klagen en blijven hangen in verlangen naar de tijden van weleer zoals Lowerly doet helpt niet. De situatie is zoals hij is. We moeten door, maar in welke richting?

Persoonlijk geloof ik nog steeds dat streamingdiensten de oplossing kunnen gaan vormen voor zowel muzikanten als muziekliefhebbers. Het zal gerust nog een tijdje duren voordat streaming voor muzikanten ook financieel voordeel gaat opleveren, maar onmogelijk lijkt het mij niet. Weet jij een betere oplossing?