De nieuwe babykamer moet natuurlijk ook betaald worden. Het label of misschien wel Adele zelf, is bang dat een release op streamingdiensten ten koste gaat van de verkoop van de single.

But I don’t think it’s funny

Helaas is Adele niet de enige die moeite heeft met streaming. Neem Taylor Swift, zij is ook bevallen, maar dan van een nieuw  album: Red. Helaas, Red wordt voorlopig niet op Spotify uitgebracht. Misschien lig jij daar niet direct wakker van, ik in ieder geval niet, maar het gaat om het principe. Waarom doen labels en artiesten zo moeilijk?

Nu kan ik zo voorbeelden uit de kast halen die aantonen dat een release op streamingdiensten niet ten koste gaat van verkopen, artiesten en labels denken daar toch regelmatig anders over. Ik kan me dat ook wel een beetje voorstellen. Je steekt enorm veel liefde, tijd en geld in een album en dan voelt het toch wat ongemakkelijk dat het gros van de Spotifygebruikers daar gewoon gratis naar kan luisteren. Kan ik nog inkomen. Maar ho, dan vergeet je wel even de 4 miljoen gebruikers die maandelijks 10 Euro betalen! Goed bezig, laat deze groep lekker in de kou staan. Zijn we eindelijk zo ver dat steeds meer mensen gaan betalen in plaats van gratis downloaden, ga je zo met ze om.

Waarom niet op deze manier?

Als je de release op streamingdiensten wilt uitstellen waarom doe je het dan bijvoorbeeld niet zo:

  • Maak de release een Premium Exclusive, zodat alleen betalende klanten kunnen luisteren.
  • Maak het album zichtbaar voor de gratis gebruikers met een optie om het album te kopen of te upgraden naar Premium.
  • Betaal de artiest €10 voor elke gratis gebruiker die de button door zijn/haar album Premium neemt. Rdio doet dat ook, dus waarom Spoify niet.

Verkoopmomentje

Het is toch absurd dat je zo’n nieuw album helemaal niet ziet op Spotify? Gebruikers druipen af en mogen het verder zelf uitzoeken. Natuurlijk, ze starten meteen iTunes en gaan het album daar tegen betaling downloaden. Geloof je het zelf?

Zorg dat het album zichtbaar is op een dienst die 15 miljoen mensen gebruiken en bind de kat op het spek. Marketeers dromen van dergelijke verkoopmomentjes. De klant is één klik verwijderd van een impulsaankoop. Het zou er zo uit kunnen zien:

Downloaden voor €5,- ?

Ja leest het goed. Downloaden voor € 5,- zoals dat bij 7Digital kan en als je dan ook de manier van betalen zo simpel houdt als Downloadmusic.nl zou dat zomaar een succes kunnen worden.

Label blij, Spotify blij, Premium klant blij en de artiest blij.