Over een paar weken verschijnt op je Facebook een knopje om een Spotify-app te installeren. Je kunt dan via Facebook muziek luisteren en delen met je vrienden. Hoe dit precies gaat uitpakken met luisteruren en aantal keren afspelen per track is nog niet bekend.

Facebook heeft dan eindelijk de lang gewenste muziekdienst aan boord en Spotify krijgt er in één klap honderden miljoenen potentiële gebruikers bij. Al is het wel zo dat deze nieuwe Facebook-app alleen beschikbaar komt in landen waar Spotify nu de benodigde deals met de platenindustrie heeft. Als het Spotify lukt eindelijk ook de deals in de Verenigde Staten rond te krijgen maken ze een enorme klapper. Apple en Google kunnen  hun borst nat maken.

Dat integratie van een streaming muziek  op een social media platform succesvol is wordt al aangetoond door de Russische Facebookkloon Vkontakte. Daar streamen miljoenen gebruikers alle mogelijke muziek en zijn er apps om playlists te maken en muziek te delen.

In Rusland kan dat allemaal zonder beperkingen en mogen gebruikers zelf de muziek uploaden. Mooi voor de gebruikers, maar minder voor artiesten en labels. Die zullen meer profiteren van de combi Facebook-Spotify.

Wordt vervolgd zodra er meer details bekend zijn.