Even wat feiten delen

Mocht je je de komende dagen vervelen, dan heb ik nog wel wat aardige rapportjes voor je.

Om te beginnen het rapport “Feiten om te delen” dat op verzoek van de NVPI werd uitgebracht. Niet meteen roepen “dan laat de uitkomst zich raden”.  Ook oud SP Kamerlid Arda Gerkens en internetjurist Arnoud Engelfriet (die Usenetplatform FTD heeft bijgestaan) hebben hun inbreng gehad.

Het rapport is grotendeels een samenvatting van eerdere binnen- en buitenlandse onderzoeken. Voorzichtige conclusie: uit alle eerdere rapporten ontstaat het beeld dat downloaden uit illegale bron een duidelijk negatief effect heeft op de legale verkopen. Verrassing? Denk het niet.

Maar liefst 5 miljoen Nederlanders downloaden uit illegale bron. De Nederlandse muziekindustrie zou hierdoor op jaarbasis maximaal 100 miljoen omzet mislopen. Let op, maximaal dus het kan ook minder zijn.

Echt opzienbarend  is het niet.  Het is de bedoeling dat dit rapport gaat dienen als basis voor de verdere discussie bijvoorbeeld in de Tweede Kamer, zonder dat er constant wordt gesteggeld over de vraag of er nu wel of geen omzetverlies  door downloaden uit illegale bron is.  Er is omzetverlies, dus de roep om maatregelen als een downloadverbod zal hierdoor ongetwijfeld versterkt worden.

Verder wil ik jullie het Jaarmagazine van de NVPI niet onthouden. Hierin onder meer een staatje dat een verdere daling van de entertainmentmarkt laat zien.

Verkoop van fysieke geluidsdragers daalt verder. Digitaal stijgt maar kan dit verlies bij lange na niet goedmaken. Opvallend is dat de verkoop van digitale singles minimaal stijgt, veel minder dan digitale albums. Blijkbaar is het publiek dus minder uitgekeken op albums dan wel eens wordt beweerd. Of zijn het juist de singles die lijden onder het illegale aanbod?

Ik kan je het hoofdstuk Innovatie: de sleutel naar de toekomst aanbevelen.

Van het stukje waarin de muziekindustrie hun stoepje schoon veegt trekken mijn tenen overigens wel krom. “We hebben aan rond de vijfhonderd muziekdiensten een licentie verleend“.  Zo van, aan ons zal het dus niet liggen, die startups zijn gewoon te dom. Kom op zeg, elke startup kreeg een keihard eisenpakket voor de kiezen, met hoge prijzen en verplichte DRM-technologie. Bovendien moest er met elk label apart onderhandeld worden. Dat is lekker beginnen. Muziekstartups stonden voor een onmogelijke opgaaf en het gros is dus ter ziele. Nu worden de labels wat soepeler, maar de consument is in die tien jaar niet blijven wachten. Die had allang door dat het via de illegale kanalen allemaal veel makkelijker ging. Nu de illegale markt door het grote publiek is ontdekt is de weg terug uiterst moeizaam. Wiens schuld is dat nu eigenlijk?

De adviezen die de BPI (Britse tegenhanger van de NVPI) aan hun leden geeft zijn gelukkig wel hoopgevend.

Toch ziet het er naar uit dat men in Nederland deze adviezen pas in de praktijk gaat brengen zodra de kogel van het downloadverbod door de kerk is. Is dat slim?

Lees dan als laatste even de voorspelling van Cisco met betrekking tot het internetverkeer voor de volgende 4 jaar. Als ik dan even focus op het filesharinggedeelte zie je dat er de komende jaren in toenemende mate bestanden uitgewisseld zullen worden. P2P stijgt wat minder (15%), maar de alternatieve methodes stijgen met maar liefst 44%.  Bedenk hierbij dat in de meeste  landen al langere tijd een downloadverbod van kracht is en dat er soms hard wordt opgetreden tegen overtreders.

Het lijkt me dus erg sterk dat een downloadverbod in Nederland tot een drastische ommekeer gaat leiden. Geen energie in steken zou ik zeggen.

Gemak,  goedkoop, durf!
Muziekindustrie, steek die energie liever in innovatie. Maak het downloaden of luisteren van een song bij een legale shop makkelijker dan bij de illegale muziekboer.  Gooi  de prijzen omlaag. Ga als één man achter initiatieven als Spotify staan. Zet je hele collectie daar op, maak er promotie voor. Durf het nu eens echt aan! Dan kan het allemaal nog goed komen.

Gerelateerde berichten

2 gedachten over “Even wat feiten delen

  1. Ik kan me wel voorstellen dat de digitale single problemen ondervind van een dienst als youtube waar je makkelijk even het nummer + clip kunt opzoeken, dus dan zit je met (soms semi-)legaal aanbod wat legaal aanbod dwars zit. Albums zijn op die manier minder prettig om te luisteren en dus zie je daar een snellere stijging.

    Verder mis ik in het rapport het probleem wat vandaag door Neelie Kroes is aangekaart: de digitale grenzen, die hebben er ook weer voor gezorgd dat een site als The Pirate Bay als enige pan-europees marktleider door het leven kon gaan.

  2. Goed punt. YouTube zal inderdaad een groot deel van de single behoefte invullen en bij albums is dat niet het geval. Dank voor deze goede aanvulling.

    Blij dat er wordt eindelijk gewerkt gaat worden aan de digitale grenzen. Neelie is goed bezig. Dan ook nog één loket namens alle labels en startups hebben het een stuk eenvoudiger.

Laat een antwoord achter aan Hans Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *