Over de voordelen van Deezer ten opzichte van Spotify heb ik al diverse keren geschreven. Er bleef altijd één belangrijk nadeel: Deezer kende geen echte gratis versie. Dat is sinds vandaag verleden tijd. Ook op Deezer kun je nu de beschikbare 20 miljoen tracks volledig en helemaal gratis afspelen. Dat kan voor de periode van één jaar zonder enige beperking en met af en toe reclame, na een jaar wordt de gratis luistertijd beperkt tot 2 uur per maand.

Groei betalende gebruikers
Inmiddels is ook het aantal betalende luisteraars flink gegroeid. Deezer heeft nu 3 miljoen betalende gebruikers, 2 miljoen minder dan Spotify. Deezer is echter actief in 150 landen, Spotify komt nog niet verder dan 17. Het lijkt dus slechts een kwestie van een paar maanden voordat Spotify marktleider af is.

D4A (Deezer for Artists)
Begin volgend jaar komt Deezer met Deezer4Artists. Een veelbelovend programma dat artiesten de mogelijkheid geeft tot directe interactie met hun fans via het Deezer platform. Ik citeer het persbericht van Deezer:

D4A: een holistisch programma om de relatie tussen artiest en fan opnieuw uit te vinden

D4A bestaat uit zeven kernelementen, die muzikanten en hun label de tools geven om hun fans echt te begrijpen en hun de mogelijkheid bieden een eigen creatieve ruimte op Deezer te beheren. Tegelijkertijd kunnen fans artiesten zoeken en volgen, en genieten van exclusieve content.

Deezer Analytics: Artiesten en hun labels krijgen realtimetoegang tot streaminggegevens, zodat de reis van hun muziek wereldwijd kan worden gevolgd. Er is ook nuttige informatie over het publiek beschikbaar. Op die manier krijgen artiesten en labels een rijk demografisch overzicht, zodat ze precies weten wie er luistert en ze de nieuwste ontwikkelingen kunnen volgen. Bovendien is een beperkte versie ook beschikbaar voor de Deezer-gebruikers, zodat mensen overal ter wereld kunnen zien welke nummers en artiesten populair zijn. Zo’n beetje de muzikale versie van de ‘trending topics’ van Twitter die hun de mogelijkheid biedt nieuwe artiesten te volgen.

Gecertificeerde Deezer-accounts: Iedere artiest krijgt een officiële account, die niet alleen toegankelijk is via Deezer, maar ook via een widget op om het even welke (mobiele) website die de artiest kiest. De fans kunnen hen volgen en met hen in contact staan, hun afspeellijsten bekijken, op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en concerten, en zien naar welke muziek ze meestal luisteren. Deezer-pagina’s: De artiestenpagina’s krijgen een opknapbeurt en worden in een nieuw jasje gestopt. Iedere artiest kan zijn pagina individualiseren, van de look en uitstraling tot de weergegeven informatie. Artiesten kunnen ook newsfeeds en updates van hun socialemediaprofiel op hun pagina plaatsen.

Deezer Uploader: Artiesten kunnen heel wat verschillende types exclusieve audiocontent rechtstreeks online plaatsen. Deezer biedt een unieke ruimte voor vragen en antwoorden, interviews, albumcommentaar en samples van artiesten. Dit brengt hen dichter bij de fans en geeft hun de mogelijkheid nog waardevollere content met de fans te delen. In tegenstelling tot andere cloudoplossingen wordt het gebruik van deze content vergoed, net als andere officiële content.

Open Deezer: Deezer heeft een open programma gecreëerd voor de ontwikkeling van applicaties cialis dosis. Aan de basis hiervan staat een erg toegewijde werkgroep, die artiesten helpt te innoveren en software creëert om op nieuwe manieren een nieuw publiek te bereiken. Dankzij de knowhow van het Open API-team van Deezer kunnen artiesten en labels de fanbeleving onbeperkt modelleren via fantastische nieuwe applicaties.

En er is nog meer …

Deezer-affiliatie: Begin 2013 lanceert Deezer een volledig affiliatiesysteem, waardoor artiesten of commerciële partners beloond worden voor iedere nieuwe abonnee die ze aanbrengen.

Deezer-artiestenpakketten: Begin 2013 heeft Deezer nog meer in petto. De redactieteams selecteren en steunen lokale artiesten, die een bijzonder promotiepakket aangeboden krijgen. Dit pakket is specifiek ontworpen om hen te ondersteunen in verschillende fasen van hun carrière. Hierdoor worden de gekozen artiesten geweldig ondersteund en krijgen ze een zeer goede zichtbaarheid in hun land. Bovendien wordt de bekwaamheid van de redactieteams bevestigd om muzikanten met hun knowhow en passie in de kijker te zetten en aan te bevelen.

“De langetermijnwaarde van muziek vereist de kwalitatieve vernieuwing van de relatie tussen artiesten en hun fans. We zijn erg verheugd dat we gebruikmaken van de technologische innovatie om die band tussen hen te versterken”, voegt Dauchez eraan toe.

Deezer is goed bezig. Dat worden spannende tijden voor Spotify!